17° Poniedziałek
15 Października

Wt

Śr

Czw

Pią

Sob

BS

Będzie nowy system biletowy?

Zarząd Transportu Miejskiego chce stworzyć zupełnie nowy system biletowy. Rozważana jest m.in. opcja wprowadzenia biletów na kartach płatniczych.

Zbliżeniowa karta miejska oraz magnetyczne bilety kartonikowe, które dostępne są w warszawskim systemie były jednym z najnowocześniejszych w kraju. Porównując system biletowy w stołecznej komunikacji do systemów u innych przewoźników działających  naszym regionie nadal możemy odnieść wrażenie, że jest nowoczesny i wygodny. 

Warszawski ZTM chce jednak nowości i to takiej zakładającej wdrożenie zupełnie nowego systemu biletowego. Dziś jeszcze nie zostały określone konkretne kierunki. Póki co powołany przez stołeczny ratusz komitet sterujący rozważa, jakie funkcjonalności oprócz samych biletów miałyby być elementami systemu. Chodzi m.in. o możliwość kodowania na kartach rozmaitych usług ogólnomiejskich. Jednym z założeń jest możliwość kodowania biletów na kartach płatniczych. To pozwoliłoby na odchudzenie portfeli mieszkańców, w których i tak jest wiele „plastików”. 

Jednak wygoda to nie wszystko. Nowy system miałby ułatwić zmianę taryfy biletowej. Dziś jest to dość trudny i czasochłonny proces. Dodatkowo nowy system ma być bezpieczniejszy. Chodzi tu o zabezpieczenia, które uniemożliwiłyby nielegalne kodowanie biletów. Kilka lat temu okazało się bowiem, że spora grup podróżnych korzysta z „lewych kart”.

Pozostaje zatem pytanie kiedy ZTM chce wdrożyć nowy system? Obecny system ma funkcjonować do 2022 roku. Kolejny rok ma być okresem przejściowym.


Anna Zwolińska
anna.zwolinska@wprmedia.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 9

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

Gość

Czemu na wiejskim portalu jest zdjęcie Warszawskiej Karty Miejskiej ? Myślałem że wkleicie fotkę karty "JanBus".

Gość

Do mak niestety Pruszków to nie 2 Japonia, mimo że mieliśmy nią kiedyś być według słów bolka

mak

Najlepszy system jaki widziałem jest w Tokio. Są tam karty zbliżeniowe, które działają jak pieniądze (są anonimowe, można je zwracać, nie łączą się z bankiem). Przy wejściu i wyjściu na stację przykłada się kartę, suma za przejazd jest pobierana bez żadnej zwłoki. W Tokio mieszka więcej ludzi niż w całej Polsce, są tam dziesiątki różnych firm kolejowych, typów pociągów, kolejek, metra, prywatnych i państwowych linii itp. Samych stacji kolejowych jest 900, a wszystkich ponad 2000. Do tego można doliczyć niezliczone autobusy. Wszystko da się obsłużyć jedną kartą (do wyboru są dwa równoległe systemy - Pasmo i Suica). Tą samą kartą można też płacić w automatach, sklepach itd.

Gość

Gdzie mozna od dzis kupic bilet na autobus lini 3 ? Bo kierowca już nie sprzedaje

Do Gościa z 9:52

Możesz aktywować kartę z biletem z I strefy w Pruszkowie już od dawna. Wystarczy po doładowaniu wyjąć i ponownie włożyć kartę w czytnik i masz wtedy wyświetlaną informację "Bilet nieaktywny" i dostępną opcję "Aktywuj bilet". Włączenie Pruszkowa do I strefy jak najbardziej pożądane. Ale przede wszystkim II strefa ZTM w WKD.

Gość

za panowania mgr starzynskiego Pruszkow nie bedzie w 1 strefie i nie ma mowy o zadnych liniach ztm pruszkow-warszawa

Gość

Ja w PKO mam kartę płatniczą z funkcją karty miejskiej..

Gość

A moze na poczatek takie ulatwienia: 1. mozliwosc aktywacji biletu I strefy ZTM poza tą strefą (np. w Pruszkowie). 2. wziecie przykladu z Łomiane i wlaczenie Pruszkowa do I strefy?

Piotr

Najprostszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie jednego biletu na trasę(kupuję bilet Pruszków- Warszawa Ochota i obojętnie w co wsiadam) a nie KM swoje ZTM swoje a WKD swoje.