19° Czwartek
18 Października

Pią

Sob




Archiwum

Biletowa oferta ZTM dla podwarszawskich gmin. Kto skorzysta?

ZTM stworzył ofertę „bilet metropolitalny” dla gmin podwarszawskich. Pod koniec maja radni z Warszawy przyjęli uchwałę o nowych dofinansowaniach biletów. Powstaje pytanie czy gminy z naszego regionu zechcą z tego skorzystać, bowiem będą musiały wyłożyć pieniądze ze swoich budżetów.

Rozszerzamy naszą metropolitalną ofertę. Mieszkańcy gmin podwarszawskich zapłacą rocznie nawet do 720 złotych mniej za bilety długookresowe, a gminy same zadecydują, które rozwiązanie wprowadzą na swoim terenie. Skorzystają na tym wszyscy – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Z oferty tej jako pierwsze skorzystały Marki. Potem dołączył Nadarzyn oraz kilka innych gmin nie z naszego regionu. Teraz ofertę rozszerzono. Porozumienie zakłada trzy poziomy dofinansowania zakupu biletów: „Bilet Warszawa+1”, „Bilet Warszawa+2” oraz „Bilet Warszawa+3”. I takie też możliwości mają do wyboru gminy. Obecnie cena miesięcznego biletu normalnego na strefę 1 i 2 to 180 zł. Przy progu dopłaty +1 pasażerowie zapłaciliby 166 zł, przy +2 – 150 zł, a przy +3 – 120 zł. Resztę cen znajdziecie na www.ztm.waw.pl.

Na papierze wygląda to bardzo zachęcająco, ale w praktyce nie jest już tak kolorowo. Aby pasażerowie skorzystali z tańszych biletów gmina musi wybrać jeden z wariantów dopłat i powstałą różnicę w cenie pokryć z własnych środków finansowych. Tutaj pojawiają się odmienne zdania wśród samych mieszkańców. Gdy wyszliśmy na ulice miast spytać czy to dobry pomysł, część osób wyrażała się z aprobatą, a część z wyraźnym sprzeciwem. – Skoro gmina musi dopłacić z budżetu do biletów, to tak jakby pieniądze idą również z mojej kieszeni. Dlaczego więc mam dopłacać? Mi nikt do paliwa nie dopłaca... – wypowiedział się Marek, jeden z napotkanych kierowców w Pruszkowie.

Ale takie rozwiązanie niesie też za sobą dużo dobrego. Wiele osób być może zachęciłoby do zmiany auta na pociąg. Dlatego pytamy włodarzy gmin czy przystaną na propozycje ZTM. Zaczęliśmy od Pruszkowa. – Prezydent podjął decyzję, że wejdziemy w drugi wariant dopłat, tzw. średni, ponieważ tyle środków wygospodarowaliśmy. Zobaczymy jak to będzie działało, z jakim zainteresowaniem się spotka i jeżeli będą wnioski mieszkańców o zwiększenie dopłat, to rozważymy taką możliwość – mówi Andrzej Kurzela, wiceprezydent Pruszkowa.

Do programu chce przyłączyć się również Raszyn. – Wchodzimy w pełne wyrównanie wartości biletów. Uważamy, że jest to słuszna droga żeby mieszkańcy mogli jeździć za takie same pieniądze jak warszawiacy. Poprawimy w ten sposób również środowisko, bo to też dobra forma walki ze smogiem, gdy jak największa liczba osób przesiądzie się do komunikacji zbiorowej – powiedział nam Andrzej Zaręba, wójt gminy Raszyn.

Jak na pomysł zapatrują się władze Michałowic? – Ze względu na szczególne położenie naszej gminy, gdzie głównym wykorzystywanym środkiem transportu zbiorowego jest linia WKD, nie uwzględniona w ofercie Warszawa +, przedstawiona propozycja biletu metropolitalnego nie odpowiada na zapotrzebowanie mieszkańców – odpowiada Krzysztof Grabka, wójt gminy Michałowice. – Obecnie nasi mieszkańcy korzystają ze Wspólnego biletu ZTM-WKD do przystanku Opacz-Kolonia (1 strefa) na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego przez gminę Michałowice z miastem st. Warszawa. Oferta Warszawa+ w nowej formule nadal nie przewiduje rozszerzenia 2 strefy o linię WKD, a komunikacja autobusowa ZTM na terenie gminy i przejazdy KM, których trasa nie przebiega przez obszar gminy, nie są alternatywą komunikacyjną dla społeczności lokalnej – dodaje.

Nieco dalej od Warszawy znajduje się Brwinów. Tutaj temat ma zostać podjęty na jednej z komisji, ale aprobaty ze strony burmistrza na razie nie ma. – Trzeba podjąć decyzję w tej sprawie i temat zostanie przedyskutowany na komisji inwestycji w przyszłym tygodniu. Natomiast z punktu widzenia potrzeb inwestycyjnych w gminie Brwinów dla mnie jest zbyt wcześnie na tego typu krok – zaznacza Arkadiusz Kosiński, burmistrz gminy Brwinów.

Wielokrotnie też próbowaliśmy skontaktować się z władzami Piastowa, jednak nie znaleźli dla nas czasu.


Seweryn Dębiński
seweryn.debinski@wprmedia.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 43

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

Gość1

Wójt Michałowic jak zwykle rżnie głupa. Sam od lat jest jednym z blokujących włącznie WKD od Opaczy do II strefy biletowej ZTM. A teraz klepie, ze oferta nie obejmuje Michałowic. Jak ma objąć jak sam nie chce? Beznadziejny przypadek.

beno

A dlaczego właściwie linia WKD nie jest włączona do drugiej strefy jak SKM i KM w Pruszkowie? Czy ktoś to wie i może mnie oświecić?

Gość

To bardzo ciekawa oferta za rozliczanie PIT w Warszawie. Bilet 90 dniowy strefa 1+2 za 250 zł. Jak jest możliwość - najlepiej przenieść płacenie podatków z Pruszkowa do Warszawy. Pruszków nic nie ma dla mnie do zaoferowania - włodarze wydają pieniądze wedle SWOJEGO uznania a nie potrzeb MIESZKAŃCÓW. Nie dość, że PSM okrada w czynszach, bo pobiera opłaty i nie odnawia bloków. Nie chce aby moje podatki szły na utrzymanie Centrum dziedzictwa Kulturowego(Centrum Kultury i Sportu Starzyńskiego i Kurzeli). Dość kolesiostwa. Przenosze podatki do Warszawy.

Gość

Gmina Piastów to najbardziej skorumpowana gmina w Polsce za sprawą wspólnoty samorządowej Nasz Piastów, co sama nazwa odzwierciedla to znakomicie, kręcenie lodów to pikuś, oni zawłaszczają całe miasto i z nikim i z niczym nie liczą się, cała ta organizacja funkcjonuje na zasadach mafii gospodarczej pod płaszczykiem samorządności zdeformowanej do szpiku kości

!

I dlatego, NIE PŁACĘ PODATKÓW DO PIASTOWA. NIE WARTO!

Gość

Pracuję w Żyrardowie i czy tez obejmie mnie dopłata z UM???

Nikczemnik

Do Piastowianki > już dawno powinni dołączyć Piastów do Pruszkowa jak i tak nic nie załatwisz w UM, albo do warsiawy.

Gość

Dlaczego Piastów ma dopłacać za dojazdy do Warszawy jak nie będzie dopłacało w kierunku do Grodziska? Z Piastowa jest busik na Niedźwiadek za darmo, samochodem 2 minutki, rowerkiem 5, a na pieszo od wiaduktu 10 min. i żadne dopłaty są nie potrzebne. Pracuję w Warszawie 30 lat i nie korzystam ze stacji PKP od czasu wspólnego biletu i nie będę dorabiał ZTMu, niech wąchają dym z mojej rury autka. Włodarze powinni zainwestować w ścieżki rowerowe w kierunku Ursusa żeby bezpiecznie można było dojechać. Żadnych dopłat!!!

Zibi

A czym to są tak bardzo zajęci w Piastowie, by sprawy mieszkańców tak bagatelizować? Przypomnę, że po to są wybrani, by sprawy mieszkańców i gminy pilnować i dbać o dobro wspólne! Poproszę, o listę obecności, w tych dniach, gdzie nie znaleźli czasu... Gdzie byli ludzie pracujący w gminie i władza, jakie to ważne inne sprawy były, od spraw ludzi, którzy mieszkają w Piastowie?

Piastowianka

Ale "wladza" w tym Piastowie... LUDZIE KOGO WY WYBRALISCIE?! JAK WAŻĄ SIĘ LOSY MIESZKAŃCÓW, TO ICH NIE MA! CIEKAWE, CZY ZŁOŻYLI WNIOSKI DO WOJEWODY MAZOWIECKIEGO O PIENIĄDZE NA BUDOWĘ DRÓG LOKALNYCH, POWIATOWYCH, NA KTÓRE RZĄD OBECMY PRZEZNACZYŁ NAJWIĘCEJ OD DZIESIĘCIOLECI! CZY NA ZŁOŻENIE WNIOSKÓW, TEŻ NIE MIELI CZASU, BO ZAJĘCI SĄ...WIADOMO GDZIE? CZYM I DLA KOGO, NIE... ;) OD LAT PISZĘ! POGONIĆ TOWARZYSZY WZAJEMNEJ ADORACJI I OBYŚMY ZDĄRZYLI, NIM UPADŁOŚĆ GMINY PIASTÓW OGŁOSZĄ! I NIE DAJ BOŻE, PIASTOWA WCHŁONĄĆ DO PRUSZKOWA, BO BĘDZIEMY MIEĆ TO, CZEGO PRUSZKÓW MIE CHCE MIEĆ U SIEBIE!

Gość123

Do Gość 2018.06.08 10:58 Sam napisałeś ze jesteś z pod Warszawskiej wiochy. Chcesz oglądać Stolicę to Płać, jak cie nie stać to dalej możesz bydło wypasać.

Gość miejscowy

Panie Janie !!! Wysyła Pan swoich mieszkańców aby okradali Stolicę , przywożą Panu w "zębach" POdatki, nie płacąc za niszczenie infrastruktury Stolicy, dalej będzie Pan stawiał na budowę blokowisk dla kolejnych których wyśle Pan okradać Warszawę ? Tworzy Pan jakieś kolejne miejsca pracy poza CDK do którego się nie dostałem bo byłem z poza "rodziny" ?

Gość

Mieszkańcy za to powinni znaleźć czas podczas wyborów samorządowych i swoimi głosami podziękować Burmistrzowi Piastowa jak i radnym z jego ugrupowania.

Gość 1

Cyt: "Wielokrotnie też próbowaliśmy skontaktować się z władzami Piastowa, jednak nie znaleźli dla nas czasu"... Już tłumaczę - pro PISowska i katotalibańska władza klęczy teraz na klęcznikach, leży przed ołtarzem i nie ma czasu na kontakt z mediami.

Gość

Czas zwijać się z podatkami z Brwinowa

Gość

Mam nadzieję, że takie podejście do sprawy burmistrza Brwinowa spowoduje, że po wyborach nie będzie o tym decydował.

Gość

Do Gość 2018.06.08 13:01 Paskudny najeźdźco , a zastanowiłeś się czym wrócisz na swoja pruszkoską wies jak zajmiesz mi miejsce parkingowe w Stolicy ?

43 lata w Piastowie

Od lat powtarzam Piastów jest do zaorania... dołączyć do Pruszkowa lub Warszawy.... a nawet do Ożarowa Mazowieckiego.....

Gościu

Ząbki, Marki, Łomianki płacą więcej i mają 1 strefę.

Gość

Czy strefa jest I. czy II. to tylko i wyłącznie zależy od granic administracyjnych m.st. W-wy i gmin okalających W-wę i od ustawy o finansach publicznych mówiącej, że gminy mogą wydatkować publiczne pieniądze tylko i wyłącznie w swoich granicach lub w przypadku zawiązania związków międzygminnych. W tym przypadku strefa jest wymysłem fikcyjnym ponieważ sięga tylko do tych granic a faktycznie strefa to okrąg o jednakowym promieniu ponieważ koszty przejazdu na odległości tego promienia dla SKM czy KM są jednakowe. Niestety W-wa wzdłuż Wisły jest dłuższa niż w kierunku prostopadłym. Zatem jeżeli rozpatrujemy koszty finansowania transportu publicznego to mamy do czynienia z kosztami na danym odcinku torowiska, które są jednakowe niezależnie od granic gmin i tak Piastów i Pruszków z pewnością mieszczą się w I. strefie w stosunku do osi wzdłuż Wisły. Więc gminy, które mieszczą się w granicach promienia ok. 25 km od centrum W-wy z automatu powinny należeć do I. strefy, a oddalone dalej powinny dokonywać dopłat w stosunku do ich oddalenia od granicy strefy I. wyznaczonej promieniście. Jest to proste gdy takie gminy utworzą z m.st. W-wa związek międzygminny, ale jak to bywa z dużymi chcą narzucać swoje zasady które z pewnością są korzystne dla niego, a nie dla małych graczy rynkowych. A wystarczy tylko dobra wola włodarzy W-wy aby problem rozwiązać ale po co jak szantażem można nabijać sobie własną kasę.

Gość

Dlaczego Pruszkow nie ma zadnego stalego autobusu do warszawy i zeby wydostac sie z tego miasta trzeba isc na pociag? Zabiora linie zastepcze i dobre czasy sie skoncza. Czy to zacheta aby opuscic to miasto?

Gość

Prawo uzyskania biletu z dopłatą gminy będą mieć mieszkańcy naszych gmin, którzy płacą w nich podatki. To kto zastawi samochodami centra naszych gmin? Dla ludzi z poza aglomeracji warszawskiej wejście gmin podwarszawskich do W-wa+ nic się nie zmienia.

Gość

Starzynskiemu i kurzeli to my dziekujemy. Wole lepsza komunikacje niz jakies centrum kultury i sportu za 100 baniek.

Robert

A kiedy wspólny bilet na WKD do Pruszkowa?

Gość

Należy dodać, że to by mieszkańcy przesiadali się z samochodów na ZTM jest w interesie Warszawy a nie naszym - gmin podwarszawskich. Im więcej osób wybiera autobus czy pociąg tym bardziej zastawione ulice naszych miast samochodami. Dla nas lepiej by te auta przez 8, 10 czy 12 godzin były w Warszawie a nie porzucone w centrach miast.

Gość

Należy dodać, że to by mieszkańcy przesiadali się z samochodów na ZTM jest w interesie Warszawy a nie naszym - gmin podwarszawskich. Im więcej osób wybiera autobus czy pociąg tym bardziej zastawione ulice naszych miast samochodami. Dla nas lepiej by te auta przez 8, 10 czy 12 godzin były w Warszawie a nie porzucone w centrach miast.

Gość

Oczywiste jest, że ZTM nie będzie finansował transportu na terenie gmin podwarszawskich bo niby z jakiego powodu ma to robić. A w kwestii windowania cen biletów w kolejnych latach przez ZTM, to przecież dopłata realizowana przez gminę jest stała. I jeśli ceny biletów wzrosną to Mieszkaniec zapłaci więcej za bilet a gmina dopłaci taką kwotę jak dotychczas. Zatem gdzie tu jest dojenie gmin, jak już to jest to dojenie mieszkańców gmin podwarszawskich, którzy płacą 2x tyle za I i II strefę. Gminy podwarszawskie muszą mieć świadomość, że podatki mieszkańców powinny być wydawane na potrzeby mieszkańców, a nie na fanaberie tego czy innego Burmistrza, czy Prezydenta. Tak jak w Piastowie Burmistrzowi pomosty na wiadukcie się marzą i schody ruchome na peron! Po co? O segmentach komunalnych nie wspominając. Zapewnienie transportu publicznego dla Mieszkańców powinno być ważnym elementem polityki każdego podwarszawskiego włodarza. A jeśli ZTM oczekuję zbyt dużych opłat za autobusy, to niech gminy podwarszawskie się zrzucą, kupią kilka nowych autobusów klimatyzowanych i eco, następnie niech założą ZTM gmin podwarszawskich i zapewnią transport tańszy i w lepszych warunkach niż ZTM Warszawa. A jak to się im nie opłaca to najwyraźniej dogadanie się z warszawą jest zwyczajnie tańsze.

Gość

Do gość z 11:16 - podatki płacisz tam gdzie mieszkasz, a nie tam gdzie sobie wybierasz. W deklaracji PIT wpisujesz swój adres zamieszkania i jeśli podasz nieprawdziwy to grozi ci 2 lata pozbawienia wolności za poświadczenie nieprawdy. Jeśli takie ryzyko (nawet jeśli jest tylko teoretyczne) jest dla Ciebie do zaakceptowania po to by płacić mniej za bilety to powodzenia.

Gość

Gdyby nie chciwe koleje mazowieckie z cenami biletów z kosmosu nie byłoby problemu.Nie dziwię sie że ludzie wolą stać w korkach niż im przepłacać

Gość

Niestety aż do rozliczenia kolejnego PITa muszę poczekać z zapłatą podatku w jakimkolwiek US w Warszawie. I zrobię tak skoro za cenę biletu w pierwszej strefie będę podróżował bez ograniczeń i żadnej łaski do/z II strefy. I mam nadzieję, że zrobi tak większość dojeżdżających i wtedy okaże się czy włodarzom poszczególnych gmin opłacało się dołożyć do biletu czy nie. I czy obudzą się z ręką w nocniku tracąc podatników w swoich gminach. Z drugiej strony domyślam się że ZTM jest gigantem stawiającym trudne warunki malutkim partnerom. Wystarczyłoby jednak żeby np gminy w których kończą swoje trasy SKM wspólnie postawiły swoje warunki o na pewno dałoby to efekt. ZTM nie ma do dyspozycji infrastruktury kolejowej pozwalającej kończyć trasy na granicy I strefy. Każda SKM (poza Port Lot. Chopina) musi tak czy siak wyjechać poza Warszawę żeby tam zmienić tor itp. Oczywiście można sobie wyobrazić absurd (a tak już straszyli) kończenia biegu np w Ursusie NIedzwiadku i przejazdu na pusto do Pruszkowa bez obsługi Piastowa i Pruszkowa ale nikt nie chciałby firmować kosztów jakie i tak wystawi PKP PLK za dostęp za tory na tym odcinku.

Gość

Gdyby mieszkańcy wiedzieli jakie jest drugie dno tej sprawy to by wręcz cieszyli się że niewiele gmin to wprowadza. Otóż ZTM jest spółką m.st. Warszawy. Mają obowiązek organizować transport na terenie całej stolicy. A sąsiednie gminy obejmują swoją siatką transportową tylko wtedy, gdy te gminy im zapłacą. Z pozoru jest to logiczne, ale tylko z pozoru. Faktycznie jest tak, że opłaty naliczane gminom przez ZTM są z kosmosu. Tj. nikt nie potrafi powiedzieć dlaczego np. kursowanie N85 kosztuje kwotę X a nie kwotę Y. Po prostu tak jest, a jak się gminom nie podoba to przecież N85 można zlikwidować, bo na terenie Warszawy on i tak dubluje N35. Wszystko to więc sprowadza się do tego, że ZTM na okolicznych gminach zarabia niezłe pieniądze i to podwójnie, bo oprócz milionów płaconych przez same samorządy mieszkańcy też płacą dwa razy więcej niż mieszkańcy stolicy za bilety na II strefę. I cały ten pomysł ze strefą "Warszawa+" to nic innego jak dojenia gmin ciąg dalszy. Przecież gminy nie będą dopłacały za bilety w skali 1:1 czyli za każdego Kowalskiego, Nowaka i Iksińskiego tylko będzie to RYCZAŁT oparty na szacunkach ile mieszkańców z danej gminy według ZTM skorzysta z oferty. Do tego termin wprowadzania tej oferty również przypadkowy nie jest - oni doskonale wiedzą, że zaraz wybory i wszyscy włodarze będą chcieli się mieszkańcom przypodobać i ochoczo wejdą w ten interes. No a jak raz wejdą to nigdy już z niego nie wyjdą, bo przecież mieszkańcy by tego nie znieśli. A ZTM co roku będzie windował stawki i zarabiał jeszcze więcej. Dlatego prośba do komentujących - nie dajcie się zmanipulować. Nikomu nie chodzi o wasze dobro, chodzi tylko i wyłącznie o to by więcej naszych (mieszkańców konkretnych gmin) pieniędzy trafiło do warszawskiego ZTM.

Gość

W Piastowie na wszystko jest kasa jeżeli dotyczy własnych sprzymierzeńców wyborczych, którzy już się tak nachapali przy Szuplewskim, że zakupili sobie nowe fury i propozycja ZTM praktycznie ich nie dotyczy, więc na dopłaty do W-wa+ nie ma no bo niby dla kogo jak "Nasz Piastów" nie korzysta z komunikacji ZTM. Arogancja i buta tej władzy nie ma granic a grabie ciągną tylko do siebie. Drogi i mieszkania robią tylko dla swoich i siebie a reszta mieszkańców niech się buja za swoje bo im od tego nie przybędzie jeżeli będzie trzeba uszczuplić budżet na dopłaty do biletu W-wa+.

Gość

Nie dziwię się, że w Piastowie nie znaleźli czasu, bo co mieli powiedzieć. Że Piastów nie zamierza wejść do programu Warszawy+.

Gość

W Piastowie burmistrz musiałby brać kredyt na dopłaty ;-)

Gość

Nie mieli czasu w Piastowie? to trzeba podjechać do jednej z "restauracji" piastowskiej, często to urzędują, pewnie dlatego nie maja czasu na urzędowianie w urzędzie.

Henryk

Do paliwa nikt mu nie dopłaca, ale drogi z moich mu zbudowali.

ewa

dziękujemy włodarzom Piastowa za zainteresowanie i tak życzliwe podejście do propozycji ZTM. Jaka szkoda, że pośród licznych zajęć nie znaleźli czasu. Pewnie akurat wycinali drzewa, bo tego z pewnością mieszkańcy potrzebują najbardziej, choć sami jeszcze o tym nie wiedzą.

Gość MM

Niech wreszcie zrobią wspólny bilet z WKD do Pruszkowa, a nie tylko do Opacz Kolonia.

Obserwator

Piastów jak zwykle w formie - nic się tam nie dzieje ale i tak nie znaleźli czasu :D

Gość miejscowy

Przenoszę się z podatkami do Warszawy, w ten sposób sam sobie załatwię najtańszą komunikację ZTM !!! i Pan podPruszkowski prezydent nie będzie o mojej kasie decydował.

Gość miejscowy

Jako pruszkowski podatnik jestem za najdroższą dla miasta opcją. Pracy tu nie ma a pieniądze na podatek przywożę z poza Pruszkowa. Tytanic na którego trzeba robić to nie pępek świata.

Gość

lepiej jak wydadzą kase na dopłaty do biletów niż na głupoty , jak komunalne apartamenty w najwyższych standartach dla wybrańców , CDK ,

Gość

Piastów ma inne priorytety ....