Piątek
15 Grudnia

Sob





pixabay

Chcą być eko. Walka o kasę

Kilkadziesiąt milionów dofinansowania i wkład własny na poziomie 20 proc. Jest o co walczyć! Powiat pruszkowski i gminy z naszego regionu, choć nie wszystkie, zamierzają pozyskać unijne dofinansowanie, w ramach którego m.in. Pruszków i Grodzisk Mazowiecki planują zakup elektrycznych autobusów.

Walka toczy się o duże kwoty, gdyby udało się je pozyskać można byłoby je przeznaczyć na rozwój zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej. Chodzi o to, by zoptymalizować wykorzystanie środków transportu publicznego oraz zwiększyć ekologię – zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Dodatkowo wliczają się w to budowy i przebudowy dróg lokalnych, powiatowych i gminnych. To tyle tytułem wstępu.

Z pewnością mieszkańców bardziej interesuje to, co można zrealizować w ramach tego programu. A pomysły są ciekawe. Zacznijmy od Pruszkowa, który wraz z Grodziskiem i Żyrardowem zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie. – W ramach konkursu chcemy sfinansować osiem stacji wypożyczalni rowerowych, które oczywiście „zazębiają się” z tymi, które obecnie funkcjonują pilotażowo. Ale oprócz tego chcemy doprojektować ścieżki rowerowe, bo ideą projektu jest budowanie wypożyczalni przy istniejących drogach rowerowych lub zaplanowanych do realizacji np. tych w ramach Zintegrowanych Funduszy Terytorialnych. Lokalizacje wypożyczalni to: Park Mazowsze, ul. Ewy przy WKD, ul. Prusa przy Urzędzie Stanu Cywilnego, na ul. Sienkiewicza przy PKP, jedna na Gąsinie róg ul. Promyka i Robotniczej, także na ul. Antka i przy szkole na ul. Plantowej – mówi nam Marta Piotrowska, inspektor ds. funduszy unijnych pruszkowskiego magistratu. 

Jednak najciekawsze jest to, że planuje się zakup elektrycznych autobusów. – Jeśli uda się pozyskać dofinansowanie zamierzamy też kupić dwa autobusy elektryczne i dwie stacje ładowania, jedną szybkiego ładowania i drugą wolnego. Ta pierwsza planowana jest przy pętli na os. Staszica, druga przy siedzibie TBS. Pojazdy obsługiwałyby linie 4 i 5, każdy z nich osiąga zasięg na jednym ładowaniu ok. 200 km – podkreśla Piotrowska. 

Takie autobusy miałyby pojawić się też w Grodzisku, ale są również inne plany z zakresu przebudowy newralgicznych skrzyżowań. Spytaliśmy burmistrza czy to nie jest przypadkiem melodia przyszłości? – Nie. Myślę, że w przyszłym roku jesteśmy w stanie podchodzić do tematu. Jak tylko otrzymamy środki unijne to kupujemy autobusy elektryczne. Jeśli już będziemy mieć stacje ładowania, to z czasem zrobimy np. elektryczne śmieciarki, dodatkowo strażnicy mogliby poruszać elektrycznymi samochodami. Chcemy też przy okazji rozwiązać na terenie gminy trudne przejazdy na skrzyżowaniach. Mowa o wybudowaniu ronda na krzyżówce ul. Teligi z 3 Maja, przebudowaniu skrzyżowania ul. Okulickiego z 3 Maja tak, by powstał prawoskręt w kierunku wiaduktu jadąc od Milanówka oraz zjeżdżając z wiaduktu od strony Błonia chcemy zrobić dodatkowy pras do skrętu w prawo, w kierunku 3 Maja i centrum. Na ul. Nadarzyńskiej lewoskręt gdy jedziemy od strony Książenic, kolejno na ul. Żyrardowskiej mamy podwójne światła, to jest prowizorka, ale mamy już projekt rozwiązania tego skrzyżowania. Ostatnie skrzyżowanie to ul. Traugutta i Matejki, jest tam niebezpieczny skręt w lewo w stronę Łąk – mówi Grzegorz Benedykciński, burmistrz Grodziska Mazowieckiego.

Gminy: Brwinów, Nadarzyn, Michałowice, Piastów wraz ze Starostwem Pruszkowskim w Pruszkowie zawiązały własne porozumienie. Ich wniosek został już złożony 2 października. Liderem porozumienia jest powiat. – Choć jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, aby o tym mówić to faktycznie z inicjatywy powiatu pruszkowskiego powstał wniosek o uzyskanie dofinansowania, którego środki posłużyłyby do poprawy jakości komunikacji i mobilności na terenie Powiatu Pruszkowskiego. – wyjaśnia starosta Maksym Gołoś. – W ramach złożonego wniosku i w przypadku otrzymania środków powiat pruszkowski planuje zrealizować zadanie polegające na budowie ciągu pieszo-rowerowego w Regułach oraz przebudowę drogi powiatowej nr 3114 W ul. Regulskiej na odcinku od ul. Bodycha do torów WKD w Regułach – dodaje.

Ciekawe rozwiązania mogłyby być wprowadzone w gminie Michałowice. – Przewidujemy do realizacji budowę aktywnych znaków drogowych o zmiennej treści. Za pośrednictwem takich znaków można zakomunikować informacje o warunkach drogowych, o objazdach, będą też informowały kierowców gdy przekroczą dozwoloną prędkość. Chcielibyśmy też stworzyć innowacyjny system, dzięki któremu gmina, policja i inne służby mogłyby pozyskać informacje o pojazdach ciężarowych, które rozjeżdżają naszą gminę, czyli nie stosują się do ograniczeń tonażowych – mówi Daniel Kowalski, główny specjalista do spraw funduszy zewnętrznych z urzędu gminy Michałowice. 

I to nie koniec. Dofinansowanie umożliwiłoby rozwój gminnych wypożyczalni rowerowych. – Powstałyby trzy nowe stacje i rodzaje rowerów – typu cargo, tandem i dziecięce. Lokalizacja stacji to Michałowice, rozbudowa istniejącej przy urzędzie gminy i trzecia przy ul. Ireny, ta w niedalekiej przyszłości mogłaby być kompatybilna z pruszkowskim rowerem – zaznacza Kowalski. 

Z kolei Brwinów zamierza przebudować skrzyżowania. – W planach jest przebudowa skrzyżowania ul. Warszawskiej z ul. Piłsudskiego w Kaniach oraz przebudowa skrzyżowania ul. Obwodnica, czyli DW 719 z ul. Kempińską w Brwinowie – wyjaśnia Arkadiusz Kosiński, burmistrz Brwinowa. 

W ramach dofinansowania Piastów także postawił na elektryczne autobusy. – Tabor autobusów elektrycznych planowany jako element poddziałania 4.3.1, tj. budowy centrum przesiadkowego w Piastowie będzie wykorzystywany przez miasto do zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców, w szczególności zaś do obsługi linii wewnętrznych, P1 i planowanej P2. Chcemy w ten sposób zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego i przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście – podkreśla Agnieszka Tomaszewska-Kula, inspektor ds. funduszy zewnętrznych piastowskiego urzędu. 

Z pytaniem o plany inwestycyjne w ramach projektu unijnego zwróciliśmy się do gminy Nadarzyn. – Planujemy budowę 13,45 km ścieżek przy drogach powiatowych na terenie gminy Nadarzyn, modernizację oświetlenia części dróg gminnych oraz dróg w zakresie urządzenia 60 zatok autobusowych i chcemy wyposażyć przystanki autobusowe i wybudować obiekt serwisowy autobusów. Zakupimy pięć autobusów komunikacji gminnej, w tym część o napędzie elektrycznym – poinformowała nas Katarzyna Dombska, kierownik referatu ds. funduszy zewnętrznych Urzędu Gminy Nadarzyn.

Gminy Raszyn i Milanówek nie wzięły udziału w programie.


Seweryn Dębiński
seweryn.debinski@wprmedia.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 5

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

Gość

na początek załóżcie sobie instalacje HHO do auta , oszczędność 40% paliwa . oczywiście mam na myśli LPG ...

Danusia

Zawsze mnie bawi to "Eko" . Eko to będzie, jak prąd będzie uzyskiwany nie ze spalania węgla. Kopci taki autobus ale w innym miejscu - w elektrociepłowni.

Tyrion

Bardzo dobry pomysł. Tylko kibicować

Głos

Gdy czytam o budowie np. parkingu P+R lub o budowie NowejStacji ,zastanawiam się zawsze ile będzie miejsc do ładowania samochodów elektrycznych...

Gość

To jest dobre! Ale niestety nie każdy człowiek chce zmian. Sam niedługo kupię samochód na napęd elektryczny. Jestem za!!!!!