Sobota
25 Listopada

Nie

Pon




Dron Piastów

Nowa organizacja ruchu na piastowskim rondzie

Ważna informacja dla kierowców. Na rondzie Kaczorowskiego w Piastowie zmieniono organizację ruchu. Piastowskie rondo stało si rondem turbinowym.

O tym, że organizacja ruchu na piastowskim rondzie nie jest najlepsza kierowcy mówili już od momentu jego wybudowana. Wielu kierowców miało problem z tym jak poprawnie poruszać się po tym skrzyżowaniu. Efekt mógł być tylko jeden – stłuczki i kolizje.

To ma się jednak zmienić. Pruszkowskie starostwo powiatowe, które jest zarządcą ronda wprowadziło zmianę w organizacji ruchu. I tak piastowskie rondo stało się rondem turbinowym. Co to oznacza? Kierowcy jeszcze przed wjazdem na rondo muszą wybrać odpowiedni pas ruchu zgodny z planowanym kierunkiem jazdy. Jest to szczególnie ważne z uwagi na oznakowanie poziome, które uniemożliwia późniejszą zmianę pasa z zewnętrznego na wewnętrzny i odwrotnie.

Skąd pomysł na taką zmianę? – Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo użytkowników ronda – informuje starostwo powiatowe.

Kierowcom radzimy patrzeć na znaki!


Anna Zwolińska
anna.zwolinska@wprmedia.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 85

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

Czemu mnie to nie dz

Czy w tym kraju jest choćby jeden urząd, który potrafi przyznać się do błędnej decyzji swojego pracownika? Nie widzę, nie słyszę.

Gość

Martinez, widzę że masz bardzo rozbudowaną wiedzę w temacie drogownictwa. Jeśli jesteś projektantem lub kimś takim, może mógłbyś napisać jeszcze jak to poprawić.

Martinez

Przy tej organizacji jak najbardziej mogli tak uważać. Co więcej - takie spotkanie na wylocie z ronda, nie powinno mieć miejsca. Strzałki kierunkowe sugerują, że pasy prowadzą do określonych wylotów - a tak przecież nie jest. Wcześniej pasy biegły wokół wyspy według organizacji okrężnej ruchu w zgodzie z dyspozycją znaku C-12, co oczywiście również kłóciło się z segregacją kierunkową na wlotach. Natomiast według nowej organizacji - jazda prosto z prawego pasa to nic innego, jak zabroniony zapisami ustawy Prawo o Ruchu Drogowym skręt w lewo z prawego pasa jezdni, drogi biegnącej do pierwszego wylotu. Fundamentalnym jednak błędem obecnej organizacji ruchu, jest wybór organizacji odśrodkowej, niedostosowanej do geometrii obiektu typu rondo! Ta organizacja bazuje na przecinaniu torów ruchu strumieni rozpoczynających i kończących jazdę na sąsiednich wlotach. Znajduje więc zastosowanie na SKRZYŻOWANIACH z wyspą centralną i rozszerzonymi wlotami, a nie na obiekcie budownictwa drogowego typu rondo!!! Na skrzyżowaniu z wyspą, przecięcie torów jazdy następuje jednak na skrzyżowaniu wlotowym i pierwszeństwo jest regulowane znakiem A-7, natomiast na rondzie strumienie przecinają się przed wylotem, co pozostaje w sprzeczności z segregacją kierunkową, ideą ronda, a także zapisami w Prawie o Ruchu Drogowym.

Gość

Dzisiaj dwóch panów prawie się pobiło na środku ronda. Jeden zewnętrznym pasem kierował się na wiadukt, drugi z wewnętrznego skręcał w prawo w stronę Pruszkowa. Obaj byli przekonani, że mają pierwszeństwo.

Adi

A w ogóle coś się z tym rondem ruszy, czy burmistrz tradycyjnie olał temat żeby sobie dobrych stosunków z powiatem nie psuć?

do Seby

To może Ty jesteś ten kierowca, co pare lat temu przez te rondo miał dzwona z babą jakąś? To witaj w klubie. Też miałem przygodę na tym chorym rondzie 3 lata temu. Teraz jest chyba jeszcze większy bajzel. Jak mi kto przywali a będzie jechał po strzałkach, to będę skarżył administratora drogi. Niech powiat płaci jak zrobił następną kretyńską organizację. Pozdrowił.

Adrian

Ja również nie rozumiem podejścia internauty używającego nicka PO. Zgadzam się z Sebą i Mieszkańcem, że burmistrz powinien zająć chociażby jakieś stanowisko. Nie chodzi tu o wchodzenie w kompetencje starosty, ale o określenie się - tak, jest problem dołożę starań żeby go rozwiązać, lub nie widzę problemu, bo nasze rondo jest świetne. Niestety rondo jest fatalne. Bałaganu jaki na nim panuje doświadczyłem dzisiaj dwa razy. Stosunek burmistrza i radnych do sprawy jest karygodny, zwłaszcza że urząd miasta dostał przecież pod nos gotowe rozwiązanie.

@7

To że C-12 nie zgadza się z resztą oznakowania to jedno. Ale teraz po zmianie nawet oznakowanie poziome nie zgadza się z oznakowaniem poziomym. Nawet zdjęcie C-12 niczego nie rozwiąże. Bo pojedź z prawego prosto na podstawie strzałki, to na pierwszym wylocie dostaniesz bombę od kogoś kto jedzie zgodnie ze swoimi strzałkami lewym pasem prosto i zaczął ruch po rondzie o jeden wlot wcześniej. I jeszcze w takim razie nakaz jazdy prosto, czyli skrętu w lewo z prawego pasa. Sajgon paanie.

7

"kontynuacja jazdy po obwiedni będzie skrętem w lewo. Zatem z tą jazdą w kółko do zawrotu głowy też nie jest tak do końca - no chyba, że zlekceważymy oznakowanie poziome niespójne z komunikatem pochodzącym od znaku C-12" 2.Od końca znak C-12 wyklucza większość radosnej twórczości znakami poziomymi i powinien zniknąć z wielu skrzyżowań z wyspą.(szczególnie tam gdzie intencją jest zakaz jazdy w kółko) 1.Jak zwał tak zwał aktualnie można jeździć w kółko wewnętrznym pasem mając cały czas pierwszeństwo (pro forma z włączonym lewym kierunkiem).

Janusz

Niezła satyra z tym rondem. Proponuję zebranym tutaj spotkać się z Martinezem i w czynie społecznym zrobić odpowiednią organizację na tym rondzie. Na pewno będzie szybciej.

Seba

Wspaniały "PO" jesteś w poważnym błędzie i nie rozumiesz funkcjonowania samorządu. To, że jakaś droga jest w zarządzie innej jednostki terytorialnej na terenie danej gminy nie zwalnia radnych i burmistrza z działań. Radni jeżeli mają reprezentować swoich mieszkańców to powinni z urzędu reagować na ich wnioski, zgłaszać je do burmistrza a on jako reprezentant gminy zgłaszać do odpowiednich instytucji, jeżeli tego nie robią radni i burmistrz to z tego wniosek, że nie rozumieją swojej roli i powinni jak najszybciej zrezygnować z takiej funkcji. Radni obojętnie jakiej są opcji nie stanowią jedynie zaplecza politycznego burmistrza w czasie głosowań, oni przede wszystkim kontrolują pracę burmistrza i urzędu oraz przekazują wolę mieszkańców do rozpatrzenia przez burmistrza i zadziałania jeżeli jest zasadna.

PO

Pruszkowskie starostwo powiatowe, które jest zarządcą ronda wprowadziło zmianę w organizacji ruchu. Wklejam cytat z powyższego tekstu, żeby uzmysłowić wszystkim, że Burmistrz Piastowa i radni miejscy nie mają nic do organizacji ruchu na rondzie. Może wreszcie to zrozumieją różne pismaki.

Muszek

Rondo jednopasmowe za jakim opowiada się Gość, nie sprawdzi się przy takim dużym ruchu. To na Żbikowie przez pół dnia stoi. Kolejka samochodów ciągnie się od PKP i od stadionu. Kiepski pomysł, natomiast do Martineza jest prośba, żeby jednak opublikował swoje rozwiązanie, to zrobimy na Piastowie petycję i ruszymy z nią do Burmistrza. Trzeba coś z tym bałaganem w końcu zrobić.

Martinez do kierowcy

I jeszcze tytułem odpowiedzi do autora wpisu z dn. 15 listopada z godz 13:48; dokładnie tak! Trafił Pan w sedno problemu. Wcześniejsza organizacja ruchu na przedmiotowym obiekcie typu rondo, była organizacją według zasad ruchu okrężnego. Oznakowanie poziome jezdni na obwiedni było też spójne z dyspozycją wydaną znakiem C-12. Nieprzystająca do tego była segregacja kierunkowa na wlotach (oznakowanie poziome + F-10). Aktualnie oznakowanie kierunkowe wlotów jest sprzeczne z oznakowaniem poziomym w obrębie skrzyżowania (na wylotach), a do tego segregacja na wlotach i oznakowanie obwiedni stoi w konflikcie z dyspozycją znaku C-12. Nie możemy więc mówić ani o ruchu okrężnym w rozumieniu definicyjnym znaku C-12, ani o organizacji kierunkowej, która jako sprzeczna sama ze sobą - bez wątpienia jest wadliwa. Pozdrawiam serdecznie.

Gość

WŁADZO !!!!!!!!!!!! Zrobić rondo jednopasmowe takie jak na Żbikowie i będzie spokój i żadnych stłuczek i nieszczęść . I nikt nie będzie kombinował . To takie PROSTE. A nie wydziwiać --turbinowe ,śrubowe i cholera wie jakie jeszcze . Nie utrudniać nam zycia !!!!!!!!!!

Martinez

Nie widzę najmniejszego powodu. Przedstawiłem skuteczne rozwiązanie samorządowcom i to chyba Oni powinni być bezpośrednio lub pośrednio zainteresowani jego implementacją. Powtarzam, rozwiązanie jest skuteczne i eliminuje problemy wynikające z wcześniejszej i obecnej organizacji ruchu. Nie jestem jednak rzecznikiem tych instytucji, ani ludowym trybunem. Na portalu pozwoliłem sobie wyartykułować wady i zagrożenia wynikające z wcześniejszej i obecnej organizacji ruchu. Tu moja rola się kończy. Jeśli wierzyć informacjom niesionym pocztą pantoflową, kserokopie materiałów i tak krążą sobie w najlepsze po mieście w nieoficjalnym obiegu. Pozdrawiam.

zainteresowany

Przepraszam, nie doczytałem, W takim razie może opublikujesz gdzieś swój pomysł wszystkim zainteresowanym?

Martinez

Widzę, że opublikowano mój wcześniejszy komentarz. Dziękuję. Zainteresowany znajdzie również i w nim odpowiedź, komu jeszcze koncepcję przedstawiłem.

Martinez

Odpowiem pytaniem. O której innej? O tej co została wprowadzona tydzień temu i pogłębiła chaos? Czy o koncepcji organizacji, którą przedstawiłem Burmistrzowi w załączeniu do pisma z dnia 30 października, o czym wspominałem już we wcześniejszych komentarzach?

Robert

Dlaczego nie opublikowano komentarza Martineza? Cenzura?

zainteresowany

Martinez skąd wiesz o jakiejś innej organizacji ruchu?

PO

Po pierwsze, to, że ktoś się podpisał RADNY nie znaczy, że jest nim rzeczywiście. Po drugie, zastanówcie się co mają radni miejscy do ronda? Przecież ono jest w zarządzie powiatu i powiat ustala zasady ruchu. Jak się pisze takie bzdury jak MIESZKANIEC(chyba nie ma odwagi się podpisać z nazwiska) to zadedykuję mu jego wpis " trzeba zapoznać się z dokumentami i logicznie pomyśleć" a nie tylko pisać byle dowalić komukolwiek.

Martinez

Proszę o opublikowanie mojej odpowiedzi kierowanej do użytkownika "Gość". Stłuczenie termometra, nie rozwiązuje problemu gorączki. Dziękuję.

Mieszkaniec

takich radnych jak w Piastowie to dawno nie było, jeżeli nie potrafią zapoznać się z dokumentami i logicznie pomyśleć to lepiej żeby w ogóle ich nie było, bo zamazywać rozsądne myślenie wystarczająco dobrze już robi "teolog" burmistrz, ponieważ radny nie potrafi się podpisać pod postem jak przystoi osobie publicznej to trzeba pozbyć się wszystkich radnych z rady przy najbliższych wyborach, bo jak nie ma się odwagi prezentować swoich argumentów publicznie to poco nam tacy radni, na ładne oczy to już przeszłość...

Martinez

Ponad wszelką wątpliwość nie jest to rondo turbinowe (nawet uzyskane na drodze przemalowania, czy innej formy adaptacji). Niestety wobec nowego sposobu oznakowania poziomego, nie możemy też już mówić o rondzie klasycznym - w znaczeniu obiekt budowlany typu rondo wraz z ruchem okrężnym nakazanym znakiem C-12. Aktualnie pasy ruchu prowadzą do wylotów "na wprost" zgodnie z F-10, a kontynuacja jazdy po obwiedni będzie skrętem w lewo. Zatem z tą jazdą w kółko do zawrotu głowy też nie jest tak do końca - no chyba, że zlekceważymy oznakowanie poziome niespójne z komunikatem pochodzącym od znaku C-12. Zatem nowe oznakowanie poziome nie jest czytelne, ale pogłębiło tylko nieczytelność zasad ruchu na tym rondzie i wymaga bezzwłocznej zmiany, o czym poinformowałem już Starostę Pruszkowskiego, wskazując sposób eliminacji zagrożeń - odpowiedni dla takiego obiektu budowlanego i struktury kierunkowej ruchu.

Gość

To nie jest rondo turbinowe! To co widać na projekcie organizacji ruchu, jest klasycznym rondem z czytelnym oznakowaniem poziomym. Rondo turbinowe wymusza jego opuszczenie na najdalej drugim zjeździe. Tu możemy jeździć w kółko aż do zawrotu głowy! Pozdrawiam

Gośćxxxx

Kiedyś nie było żadnego ronda w tym miejscu i było dobrze , bo kierowcy umieli jeździć . Teraz zamiast kierowców mamy chlopaczkow w krótkich spodenkach i żadne rondo nie pomoże , po prostu dzisiejsi kierowcy nie potrafią jeździć

Gość

Przyłączyć Piastów do Pruszkowa to będziecie mieli Niedasie.

Czytelnik

A może WPR stanie na wysokości zadania i opublikuje tę propozycję, o której już pół Piastowa mówi. Mnie również temat interesuje. Martinez prawdopodobnie obnażył niewiedzę urzędników i coś na rzeczy musi być, skoro Radny próbuje rozkręcić hejt. Na rondzie dalej panuje bałagan, a rozwiązanie problemu utknęło w jakiejś szufladzie? Skandal. Czas przyznać się do błędu drodzy urzędnicy i zrobić porządek na tym nieszczęsnym rondzie.

Do radnego

Może radni zamiast mieć "polewkę" nakłonią burmistrza do opublikowania alternatywnej koncepcji o której pisze p. Martinez. Sam bym się z chęcią z nią zapoznał, bo z tego co pisze to zdecydowanie ma rację.

Blacharz

Sprawa jest prosta w starej organizacji mieliśmy zasponsorowany lewy bok, w nowej mamy zasponsorowany prawy bok. Troszkę zamieszania i utrudnień ot TU może być tylko jak przyprószy lub linie wyblakną, ale zawsze trzeba iść wzaparte że linie są widoczne. Ps.Gdzie teraz jechać na lewy boczek? Najlepiej dwupasmowe rondko ze strzałeczkami na wjazdach.

kierowca

No własnie. Czyli w starej organizacji, strzałki kierunkowe przed wlotami były sprzeczne z ruchem okrężnym nakazanym znakiem C-12, a teraz strzałki na wlotach zgadzają się ze strzałkami na samym rondzie, ale nie zgadzają się ze znakiem C-12. Super. Brawo radni i brawo autor nowej organizacji. Moim zdaniem to Martinez ma racje.

Robert

Jeśli radni śmieją się z tego co napisał Martinez, to tylko źle świadczy o tych radnych. wystarczy poczytać kodeks i Konwencję Wiedeńską, żeby wiedzieć kto ma rację.

topjar

Oczywiście w prawie nie ma czegoś takiego jak INTENCJONALNE znaki, chodziło mi raczej że znaki kierunkowe na rondzie już nie działały, a autor "inżynier ruchu" by chciał oj bardzo by chciał żeby kierowca wjeżdżający z prawego pasa nie zjeżdżał trzecim zjazdem w prawo z ronda. (dla niektórych jechał w lewo) Ps.Obawiam się że gdyby nie konwencja wiedeńska o ruchu drogowym to znak zakazu zjazdu 3ecim zjazdem od znaku, na pewno by powstał w Polsce i wiele wiele innych. ;)

Topjar

Martinez radni mają polewkę, a ja coś czuje przez skórę e możesz mieć rację. Nie zgodziłbym się jednak z twoją interpretacją przepisów z przed zmian. (znaczy się że było spieprzone i niespójne i działały myląco to zgoda, ale policja nie miała już później wątpliwości) Nie wziąłeś pod uwagę zmiany obowiązujących znaków poprzez ustawianie następnych i tak jak jest ograniczenie 30 a za 10m przed skrzyżowaniem 60 to masz 60 na skrzyżowaniu. Przed rondami masz INTENCJONALNE strzałki kierunkowe na wlotach, przestające działać za dużo ważniejszymi znakami C12 w parze z A7, potem stosujesz się do znaków poziomych na rondzie dawno już zapominając o 20 znakach postawionych wcześniej.

Radny

Martin to jakiś filozof poliglota piszący epopeje o rondzie. Nie ma co robić to wypisuje głupoty. Radny Miasta

Martinez

Olsztyńskie rondo nad Jeziorem Długim jest poprawnie wykonaną adaptacją ronda klasycznego, uzyskaną m.in. na drodze zmiany kształtu wyspy poprzez dostawienie betonowych separatorów. Niestety drugim skutkiem tego działania, jest zmniejszenie przepustowości w wyniku zaślepienia pasa ruchu (potwierdza to gigantyczna kongestia przed wlotem uchwycona w nagraniu z helikoptera). Dlatego też w piśmie kierowanym do Burmistrza miasta Piastów, zaproponowałem rondo spiralne - ideowo spójne z turbinowym, ale wykorzystującym w pełni geometrię klasycznego obiektu budowlanego typu rondo i odpowiadające rzeczywistej strukturze kierunkowej ruchu. Niestety starostwo zafundowało uczestnikom ruchu bubla stwarzając tym samym nowe zagrożenia.

żarty się skończyły

Podmiotem przestępstwa drogowego może być każdy uczestnik ruchu, a także inna osoba zobowiązana do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pojazdów, do troszczenia się o konserwację i naprawę szlaków komunikacyjnych oraz o ich właściwe oznakowanie i odpowiednią sygnalizację. Tymczasem nowa organizacja nie jest właściwa, a oznakowanie pozostaje niespójne i może stanowić źródło zagrożenia bezpieczeństwa ruchu.

Stefan.G.

Popieram Gościa 23. Rozwiązanie z Olsztyna: [ https://www.youtube.com/watch? v=AOj8XhWMtAw ] jest proste jak cep ! . To jest prawdziwa turbina. Nie ma wątpliwości kto kogo przepuszcza .

Gruby

Kilka sekund poczekać, przepuścić i nie trzeba się denerwować stłuczka.

Rebus

Do Gość z 17:29, to ty jesteś konfident jak donosisz na Policję takie błahostki. Mam nadzieję, że karma powróci podwójnie.

Gość

Panno Krysiu, kierunkowskazów używamy tylko wtedy, gdy zamierzamy z jechać z ronda, a nie do o koła ronda! Powoływanie się na kierowców ZTM, jest błędem, ponieważ Oni nagminnie łamią prawo o ruchu drogowym np. przejeżdżając na czerwonym świetle w Piastowie i nie tylko ... Mam nagrania, które dostała Policja!!! :))

Adam

Co te rondo ma wspólnego z ideą ronda turbinowego ? Przecież w dalszym ciągu da się je przejechać "dookoła" zarówno pasem wewnętrznym jak i zewnętrznym. Jedyna zmiana to wyraźne zasygnalizowanie (za pomocą oznaczeń poziomych), że pojazd "wewnętrzny" zjeżdżając z ronda ma pierwszeństwo przed "zewnętrznym". Wcześniej nie było to takie oczywiste, bo z jednej strony mieliśmy dwa pasy ruchu i konieczność stosowania się do zasad ich zmiany i ustępowania pierwszeństwa z tego wynikającej; a z drugiej strony znak C-12 który kłócił się z oznakowaniem poziomym.

kuba

Nowa organizacja ruchu na tym rondzie to idiotyzm. Podobnie było na Rondzie Zgrupowania Radosław (Rondo Babka) w Warszawie i się z tego wycofali bo zjeżdżający z ronda z wewnętrznego pasa przecinali i tak jadących pasem zewnętrznym i uzurpowali sobie pierwszeństwo przejazdu. Konsekwencją tego była stłuczka. Policja przyjeżdżając na miejsce zdarzenia miała problem i tak: jeden policjant twierdził, że jadący po rondzie miał pierwszeństwo (z zewnętrznego) a drugi mówił, że zjeżdżający z wewnętrznego miał pierwszeństwo.

Gość

Nikt nikogo nie promuje, jedyna zmiana zjezdzacie z wewnetrznego pasa na lewy pas zjazdu. To nie jest turbina. Dalej ten na zewnatrz ma pierszenstwo.

Martinez

Raz jeszcze przypominam, że według nowej organizacji, rondo również nie jest turbinowe. Rondo turbinowe ma m.in. specyficzną geometrię wyspy. Ponadto na rondzie turbinowym na obwiedni pasy ruchu są separowane linią ciągłą bez opcji zmiany pasa ruchu. Tu jest linia jednostronnie przekraczalna. Wprowadzenie idei ronda turbinowego na rondzie klasycznym bez jego przebudowy, umożliwia organizacja odśrodkowa - czyli rondo spiralne. Takie rondo odpowiadające również strukturze kierunkowej ruchu, zarekomendowałem urzędnikom. Zastąpienie ronda klasycznego obecną "pół turbiną" nie eliminuje bowiem punktów konfliktu ruchu. Aby wyjaśnić gdzie te punkty są, należy zdefiniować obiekt typu rondo. Nie każde skrzyżowanie z okrągłą wyspą centralną jest rondem. Jeśli geometria skrzyżowania nie wymusza redukcji prędkości i jadąc prosto jedziemy prosto (bez zmiany pasa lub kierunku ruchu, a więc bez użycia kierunkowskazu) to mamy skrzyżowanie z wyspą centralną i szeroko rozstawionymi wlotami. Takie rozwiązanie spotykamy na skrzyżowaniach arterii z przecznicami. Rozwiązanie to przy dwóch pasach maksymalizuje przepustowość do nawet 8 tys.poj/h. Skrzyżowanie z wyspą centralną jest więc formą skrzyżowania skanalizowanego. Obiekty drogowe typu rondo, z racji na ich geometrię zaliczają się natomiast do urządzeń spowalniających ruch. Wloty poprowadzone są na wprost wyspy centralnej i przejazd prosto odbywa się poprzez dwukrotne skręcenie w prawo. To implikuje specyficzny sposób użycia kierunkowskazów. Najpierw skręcamy w prawo - niejako w drogę jednokierunkową biegnącą wokół wyspy, a następnie w prawo, a więc z prawym kierunkowskazem i zasadniczo z prawego pasa (o ile organizator nie zaleci inaczej). Na rondzie klasycznym wielopasmowym, a więc z pasami ruchu biegnącymi wokół wyspy (jak w Piastowie przed zmianą), sekwencje manewrów są wyraźnie czytelne. Zawsze skręcamy w prawo, w pierwszy, drugi, czy n-ty wylot (może ich być nawet kilkanaście, więc interpretacje Drexlera o skrętach w lewo można włożyć między bajki - bo które lewo jest lewe ). Z obwiedni ronda skręcamy tylko w prawo po 20, 50, czy 80 metrach. Taka jest wykładnia Konwencji Wiedeńskiej, która i nas obowiązuje. Na obwiedni - tak jak na każdej drodze jednokierunkowej - prosto (nawet jeśli "prosta" biegnie po łuku) możemy i powinniśmy jechać prawym pasem, a skręcać w prawo (bo na rondzie innej opcji nie ma) bezwarunkowo z prawego pasa. Zatem na rondzie lege artis można sobie w nieskończoność jeździć prawym dookoła (prosto po obwiedni). Lewy pas obwiedni służy zasadniczo do tego samego, co lewy pas każdej jezdni jednokierunkowej np. na drodze dwujezdniowej, a więc zasadniczo do wyprzedzania. Natomiast każdy zjazd z ronda, a więc skręt w prawo, winien być poprzedzony przeplotem - czyli odpowiednio wcześniejszą zmianą pasa na prawy (czy ktoś z dwujezdniowej drogi ma ochotę skręcać w prawo z pasa wewnętrznego? Zakładam, że nie). Zasady te obowiązują jednak wtedy, kiedy organizator nie wyznaczy strzałek kierunkowych na wlotach. Jeśli wyznaczy, na rondzie kontynuujemy jazdę pasem wskazanym strzałką przed wlotem. W takim przypadku organizator winien jednak zadbać o bezkolizyjne rozprowadzenie ruchu do wylotów. Przy wcześniejszej organizacji nie zadbał, bo tory ruchu przecinały się przy wylotach. Niestety przy nowej - również ma to miejsce, tyle tylko że wcześniej to ci jadądy lewym zajeżdżali drogę na wyraźne polecenie nieodpowiedzialnego organizatora wydane strzałkami, a teraz to ci z prawego zajeżdżają drogę do czego również obliguje ich organizator. Reasumując: stara i nowa organizacja jest sprzeczna sama ze sobą i bezzwłocznie powinna zostać zmieniona na rozwiązanie, które przedstawiłem Urzędowi Miasta Piastów. Dziękuję za uwagę

Gość

Rondo z więcej niż jednym pasem to jedna z najbardziej idiotycznych rzeczy jakie ktos mógł wymyśleć. Nieważne czy jadę tym od zewnątrz czy od środka - cały czas jestem niepewny kto, z którego pasa, w którą ulicę itd. Trzeba być ciągle ostrożnym i liczyć się z tym, że połowa ludzi zna inne zasady jazdy po takim rondzie niż ja. To cud, że jeszcze nigdy nie miałem tam żadnej przygody. Dobrze że dużo ludzi myśli podobnie bo widać to po ich ostrożności i skłonności do ustąpienia na tym rondzie nawet jak mają pierwszeństwo.

Kierowca

To rondo zawsze było turbinowe. Namalowali tylko linie co notabene promuje kierowców zjezdzajacych z wewnętrznego pasa - od teraz (według linii) maja pierwszeństwo zjazdu. Plus oczywiście zakaz zmiany pasów na rondzie a także co do tej pory notorycznie się zdarzało zakaz zjazdu z ronda z pasa wewnętrznego na zewnętrzny!! Ktoś się nie zgadza?

Marules

Bardzo mnie dziwia nie przychylne komentarze, wobec nowej organizacji. Prawda jest taka, ze rondo turbiniwe, zwieksza przepustowosc skrzyzowania. Np w Niemczech jest to jedyna dozwolona organizacja ruchu na rondzie na ktorym dookoła wyspy jest więcej niz jeden pas ruchu. A co do stłuczek, to są i będą, niezależnie od organizacji ruchu, a przy rondzie turbinowym, bedzie łatwiej wskazac winnego. Reasumując wg mnie baaardzo dobry pomysł i baardzo dobrze, ze zmienili organizację ruchu. A ci którzy nie chca patrzec na znaki, moze niech jezdza taxowkami, albo komunikacja miejska, to nie bedzie niepotrzebnych problemow

Gość

Pytanie do ekspertów: jadę z wiaduktu przez rondo w lewo w Warszawską. Kto ma pierwszeństwo - ja wjeżdżajác w Warszawską czy samochód jadący prosto lub w prawo zewnętrznym pasem?

Gosc

Teraz będzie Meksyk, bo jak spadnie śnieg to to rondo będzie zwykle jak kiedyś, a jak się rozpuści śnieg to się ujawnia znaki poziome i mamy turbinę.

Martinez

Jestem oburzony. Urząd Miasta Piastów otrzymał blisko 2 tygodnie temu pismo mojego autorstwa, zawierające koncepcję usprawnienia ruchu na rondzie, w sposób eliminujący zdiagnozowane zagrożenia. Pismo wraz z załącznikami miało zostać przekierowane do Starostwa z uwagi na właściwość administracji drogi. Tymczasem Starostwo zafundowało takie oto, szczególnie niebezpieczne g.... stworzone według fatalnego wzoru słupskiego sprzed 10-ciu lat, utrzymujące w stosunku do ronda klasycznego z segregacją kierunkową (co jest błędem samym w sobie) wszystkie punkty kolizji. I jeszcze informacja dla Pani Redaktor popełniającej powyższy artykuł: to nie jest rondo turbinowe. To cały czas - podobnie jak wcześniej - niespójnie oznakowane skrzyżowanie typu rondo (nie mylić ze skrzyżowaniem z wyspą centralną). Przy tym oznakowaniu kolizje będą nadal występowały. W moim przekonaniu poziom niekompetencji organu zlecającego i opiniującego projekt, sięgnął zenitu. Niestety odbywa się to kosztem bezpieczeństwa ruchu.

Gość

Dziś tamtędy jechałam no i niestety nie wszyscy stosują się do znaków. 2 kierowców pdzede mną juz dzis klepaliby blachę. Ale to tylko kwestia czasu i będzie dobrze. Kierowcy sié nauczą i znów beda jezdzic na pamięc.

jan

nie dziwię się jak widziałem tych kretynów co z pasa do jazdy na wprost skręcali z wiaduktu w lewo ile to razy czekałem żeby mojego złoma podstawić na stłuczkę to zawsze wyhamował

Gośćkierowca autobus

Niech to rondo szlak trafi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gość23

Super rozwiązanie w Olsztynie https://www.youtube.com/watch?v=AOj8XhWMtAw Tak to powinno wyglądać

Krysia

Tłumoki nie wiedzą że nie można z prawego pasa skręcać w lewo albo z lewego w prawo. Po drugie jest obowiązek włączenia lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo gdy che się zjechać 3 lub 4 zjazdem. Codziennie tam jadę i nikt tego nie stosuje poza kierowcami autobusów. Krysia

Gość

Wszystko ładnie tylko co będzie jak spadnie śnieg i zasłoni pasy?

Gość

Blondynka wie swoje, czyli chłop tłumaczył krowie na rowie...

Gość

"Ludzie!!! 1) wjeżdżając na rondo lewym pasem skręcamy w lewo lub jedziemy prosto! 2) wjeżdżając na rondo prawym pasem skręcamy w prawo lub jedziemy prosto! ...i nie jeździmy prawym pasem dookoła!!!!!!!!!! niektórych niestety to przerasta ;/" - to hit tygodnia. Jest tylko jeden problem. Jeżeli jedziemy zgodnie z tym opisem, wewnętrznym pasem na wprost, a z prawej na zewnętrzny pas ronda wjechał pojazd. który również chce jechać na wprost (jego wprost), to kolego/koleżanko mmm78 masz pecha...

Michał

Niestety bardzo zły projekt. Organizacja ruchu się nie zmienia, o zwiększonym bezpieczeństwie też nie ma mowy. Wjeżdżając na rondo z prawego pasa powinniśmy mieć możliwość tylko i wyłącznie zjechać pierwszym zjazdem, to jest zasada ronda turbinowego. Ktoś wie czy były organizowane konsultacje w tej sprawie? Kto za projekt odpowiada?

Gość

Ale to nie na tym polega rondo turbinowe.

Gość

****** jest jeszcze większy niż był! Już dwukrotnie ***** za kierownicą (Arabowie dobrze wiedzą, dlaczego nie chcą pozwolić im na prowadzenie auta), wpychające się na rondo mimo znaku, zajechały mi drogę, gdy próbowałem zjechać z wewnętrznego pasa. Tak trudno patrzeć na znaki drogowe, zamiast ********* przez telefon o tym, gdzie taniej robią tipsy?!

Kierowca taxi

Nie ogarniam tego w takiej formie

Gość

zdjecie z drona, pokazuje ze zmiana nastapila tylko dla wewnetrznych.

Gość

"Jest to szczególnie ważne z uwagi na oznakowanie poziome, które uniemożliwia późniejszą zmianę pasa z zewnętrznego na wewnętrzny i odwrotnie." a gdzie w tej "turbinie" nie moge po wjezdzie zmienic pozniej pasa z zewnetrznego na wewnetrzny? wg oznaczenia poziomego dalej bede jezdzil zewnwtrznym pasem na okolo ronda a cienasy na zewnetrzym czekac jak czekali

Gość

To było tak proste rondo. Opuszczasz rondo z lewego pasa , przepuszczasz osoby jadące prawym pasem i dopiero zmieniasz pas ruchu i opuszczasz rondo - jaśniej się już tego nie do powiedzieć, napisać. Poprzednio mogłeś jechać sobie dookoła ronda prawym pasem, mając zawsze pierwszeństwo przed pojazdami chcącymi opuści rondo z lewego pasa ruchu. A teraz musisz przepuścić pojazd który opuszcza rondo z lewego pasa, jeśli zajmujesz prawy pasy i chcesz dalej jechać rondem.

loku

a prawda jest taka, że ogarnięty kierowca radził sobie świetnie, a dla tych mniej ogarniętych dodatkowe pasy podczas jazdy dookoła to bedzie nie do przejścia, obawiam się, że stłuczek będzie więcej lub będzie ustawiczny zator. Pawle pozdrowienia bo od dłuższego czasu spieram się z Tobą o to rozwiązanie :)

mmm78

Ludzie!!! 1) wjeżdżając na rondo lewym pasem skręcamy w lewo lub jedziemy prosto! 2) wjeżdżając na rondo prawym pasem skręcamy w prawo lub jedziemy prosto! ...i nie jeździmy prawym pasem dookoła!!!!!!!!!! niektórych niestety to przerasta ;/

Gość

W Olsztynie takie rondo było kilka miesiący i zlikwidowali, polscy kierowcy nie patrzą na znaki

Gość

Bez sensu, było dobrze, teraz znowu zrobi się mało bezpiecznie i będzie chaos, że o większych korkach nie wspomnę - przynajmniej przez pierwsze miesiące. Czego takiej organizacji nie zrobili od nowości?

Realista z Pruszkowa

Czyż Piastów nie może opracować czytelnego schematu ronda. Przecież nałożenie na podkład geologiczny zaciemnia obraz oraz nie pozwala się zorientować nie tylko co do kierunku, ale i położenia pasów ruchu.

Realista z Pruszkowa

Misiewicze pisowskie się popisują. Rondo spełniało wszystkie kryteria zgodne z Prawem Drogowym. Każda taka zmiana powoduje zagrożenie w ruchu drogowym, a ponadto jest bezsensowa

Gość

Do FCB: Zwróć uwagę na żółty trójkątny znak wjeżdżając na rondo... Gdyby wjeżdżający na rondo stosowali się do tego znaku, to nie byłoby takich sytuacji, że zjeżdżający z wewnętrznego pasa zajeżdża drogę temu na zewnętrznym, bo powinien poczekać i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi na rondzie.

FCB

I bardzo dobrze! Szlag mnie trafia jak ktoś z wewnętrznego pasa mi drogę zjeżdża na zewnetrznym, bo myśli, że ma pierszenstwo.

Gość

Dlaczego dopiero po 7 latach?

Gośćolo

Przecież inaczej tam się nie da.

Gość

Przydałby się "stójkowy", coby 95% matołów i cwaniaków nauczyć jazdy po takim rondzie.

Gość

sranie w banie a nie zwiekszy sie bezpieczenstwo, rondo to rondo a nie wymyslaja jakies cuda a potem ludzie sie poruszac nie potrafia bo nie wiedza czy to zwykle rondo czy turbiniowe

Gość

To będzie teraz meksyk

Gość

Oby coś sie poprawiło bo faktycznie rondo dwupasmowe w tym mieście to porażka. Zjeżdżasz ze środkowego a na zewnętrznym ktos jedzie prosto. Super sytuacja ktora kojarzy mi sie z Piastowem

Gość

Rondo turbinowe? Przecież tam będzie jeszcze więcej stłuczek, dla cebulaków rondo większe niż 1 pasmowe to już czarna magia

mmmm

Jeszcze tylko miesiąc stłuczek i kolizji, aż się wszyscy nauczą po nim jeździć :) potem będzie dobrze! Jednak czasami coś się dzieje pozytywnego w tym mieście :)

Alchemik

Organizacja pozostała jak dotąd tyle że wymalowano dodatkowo pasy na jezdni dla mniej kumatych kierowców i miłośników jazdy w koło prawym pasem. A takie fajne było miejsce by sobie boczek zrobić. ;)

Gość

Po prostu słoiki nie wiedzą jak poruszać się po mieście