27° Środa
19 Września






Razem dla Milanówka Facebook

Rozebrali zabytkową wiatę na stacji PKP w Milanówku

Ze stacji PKP w Milanówku zniknęła zabytkowa „skrzydlata” wiata. Mimo, że konstrukcja znajdowała się pod ochroną konserwatora, kolejarze zdecydowali się na jej całkowity demontaż. Dlaczego?

Telefony z prośbą o interwencję w tej sprawie rozdzwoniły się w naszej redakcji kilka dni temu, kiedy mieszkańcy Milanówka mogli gołym okiem zobaczyć, że zabytkowa wiata powoli zaczyna znikać. Początkowo wydawać się mogło, że to częściowy a nie całkowity demontaż. Teraz po budzącej sentyment wielu pasażerów konstrukcji nie ma już śladu.

– To bulwersujące. Przecież wiata była zabytkowa. Jakoś dało się takie same wiaty zachować w Pruszkowie i Brwinowie. W Pruszkowie nawet w specjalny sposób ją przesuwano. A w Milanówku po prostu ją rozmontowali. Jakim prawem? –  oburza się jeden z naszych czytelników.

Z pytaniem co się stało z wiatą zwróciliśmy się do PKP PLK, które remontuje podmiejską linię kolejową i stację w Milanówku. Kolejarze zapewniają, że wszystko odbyło się zgodnie z przepisami i za zgodą konserwatora. – Ze względu na zły stan wiaty przy wyjściu z przejścia podziemnego, w porozumieniu z konserwatorem zabytków i wojewodą, stwierdzono, że nie ma możliwości odrestaurowania obiektu – zaznacza Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

Jest i pocieszenie. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują w tym miejscu nowa, bezpieczną wiatę o takim samym wyglądzie – mówi Jakubowski.


Ewelina Latosek
ewelina.latosek@wprmedia.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 16

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

AT AT

Zgoda włodarze miasta pewnie o niczym nie wiedzieli, taki urok PKP. Jeżeli rzeczywiście odbudują wiaty zgodnie z pierwotnymi planami to pół biedy, ciekawe na ile je uproszczą i z jakich materiałów to będzie budowane. Generalnie linia "wiedenki" i "Otwocka" to ewenement, na skalę Polski ale i Europy, spójny projekt dla wszystkich stacji, przejrzysty wygląd i jak się okazuje ponadprzeciętna trwałość, bez remontów, dewastowane wytrzymały ponad 60 lat. A blaszane poczekalnie PKP postawiło na "zmodernizowanej" linii do Siedlec bo stare przeszkadzały w modernizacji, po wyburzeniu linia miała być prosta a pociągi rozwijać kosmiczne prędkości. Wynik jest taki że pociągi jadą z szybkością, jak przed dewastacją linii a podróżni czekają na pociągi w wiatach jak na przystanku autobusowym. W Hiszpanii w miejscowości Toledo podczas modernizacji, nikomu nie przyszło do głowy zburzyć budynek dworca, wnętrze odrestaurowano i stało się atrakcją turystyczną, filigranowe drewniane kasetony i boazerie cieszą oko, a pociąg dystans 70 km pokonuje w 32 minuty.

Gość

OSOBY KRYTYKUJACE TE WIATY SA DEBILAMI I ZASLUGUJA NA MODERNIZACJE TYPU BIEDRONKA NA DWORCU CENTRALNYM CZY PRZEBUDOWA DWORCA W POZNANIU NA GALERIE HANDLOWA ALBO ZASTEPOWANIE STARYCH FUNKCJONALNYCH POCZEKALNI KONTENERAMI NA 4 CEGLACH BEZ KIBLA

Gość

Współczesne barbarzyństwo w imię pieniądza i wygody.

Milanowianin

Do: Brawo Milanówek! Nie będzie normalniej bo odbudują taka sama wiatę. Poza tym nie ma co gratulować Milanówkowi - bo włodarze zapewne dowiedzieli się o tej rozbiórce ostatni...

Martinez do AT AT

Pana/Pani wystąpienie powinno zostać spisane i wydrukowane "wołami" na rozkładówce WPR. Absolutnie popieram.

Gość

Proszę o podanie kosztów renowacji i przesunięcia wiaty peronowej w Pruszkowie. Proszę też o podanie danych osoby za to "odpowiedzialnej".

Gość

i bardzo dobrze, nikomu nie potrzebne starocie. Gdyby rozebrać te wiaty na całej linii i zbudować jakieś zabudowane poczekalnie to byłoby już w ogóle idealnie

Gość

to w Milanówku teraz zobaczycie czym uraczy Was PKP, współczuję

Gość

No zobacz a zamek w Malborku stoi i nie wie że po roku powinien popękać.

Gość

PKP PLK wybuduje, no jasne tak jak szyb windy na stacji Parzniew. Tam im się udało, tak wymierzyli że wszedł w skrajnię i wystaje po za krawędź pweonu. 6 metrów betonu zbrojonego do skucia :) :) No potrafią. A ile fuszerek wyjdzie poóźniej? W nowym tunelu w Pruszkowie tym od strony Żbikowa przez cały okres remontu stało pół metra wody!!! Czy wykonawca tm się przejął? a mo gdzieś nie jego obiekt, a PKP PLK też nie, oczywiście tunel lubi jak jest mokro, farba lubi również i posadzka, poręcze jeszcze bardziej.

AT AT

HAHAHA zA widziałeś co PKP PLK stawia na nowo wybudowanych peronach? Widziałeś wiatę w Grodzisku Mazowieckim? takie coś to nie nadaje się na garaż blaszany. A w Żyrardowie widziałeś jak chroni przed deszczem i chłodem, to może choć na Niedźwiadku?. Wszystkie nowe pseudo zadaszenia są gorsze od starych wiat, żadna z nowych nie sięga do krawędzi peronu, żadna nie jest dłuższa od starych. Widziałeś jakiej długości będzie wiata na Parzniewie ?? TO DOPIERO KPINA i proszę nie pisać że tam będzie mało ludzi, skoro mało to po co stacja? Myślicie że jak już będzie więcej to przedłużą..... HAHHAHA To że stare wiaty zostały doprowadzone do stanu agonii technicznej, to wina PKP PLK i nikogo więcej. Cały czas nie mogę pojąc, że ludzie zgadzają się na to, żeby wszystko w przestrzeni publicznej mogło być byle jakie, źle zaprojektowane i nietrwałe. Później rozglądają się dookoła i mówią ale tu brzydko ale ta Polska szara, a jaka ma być jak zgadzamy się na to żeby zamiast eleganckich wiat stały baraki z blachy falistej, żeby na każdym kroku stały tablice reklamowe... itd To co nas gubi to brak poszanowania dla dziedzictwa zarówno kulturowego jak i technicznego. Niszczymy zabytki techniki bez opamiętania, za 20 lat nikt nie uwierzy w to że w Polsce był przemysł że potrafiliśmy coś wyprodukować, że była edukacja techniczna.....

sA

Z wiat zrobili zabytek... ludzie to już odlecieli kompletnie. Nowy peron mógł chronić przed zimnem, deszczem i śniegiem ale NIE zostawmy "zabytek" ku uciesze kilku pasjonatów historii. To jest obiekt funkcjonalny a nie perełka architektury...

Gość

I pięknie :) Ta paskudna wiata powinna zniknąć też z Pruszkowa... Zabytek zabytkiem, ale jak coś szpeci Nasze miasto to powinno się to wymienić, zwłaszcza jak jest ku temu idealna okazja. Wiata może i zostanie odnowiona, ale jestem pewny, że w przeciągu roku/dwóch lat zacznie odpadać tynk, pojawią się pęknięcia i na WPR będziemy czytali artykuł o niszczejącej stacji... i kogo za to winić: 1. zwolenników zachowywania wszystkiego za wszelką cenę ( żeby nie było SZANUJĘ ZABYTKI!) 2. nadgorliwych konserwatorów 3. osoby które skąpią grosza na nową stację ( przykro mi nie wiem kto jest odpowiedzialny )

Gość

Przypomnę, że te beznadziejne wiaty, które są nikomu do szczęścia niepotrzebne, są głównym powodem wydłużenia modernizacji linii. Niech konserwator poważnie przed pasażerami się wytłumaczy.

Gość

Milanówek... Wieś Ogród :-D

Brawo Milanówek!

A nie dało się tego zrobić na całej linii? Stare wiaty przeciekają, są w fatalnym stanie i nie są praktyczne dla pasażerów. Przynajmniej w Milanówku będzie normalniej, chociaż nie wiem czy pomyślą by wiatę zrobić na całej długości peronu. PKP PLK, Konserwator i lokalne władze w tym względzie całkowicie oderwani są od rzeczywistości.