28° Wtorek
19 Czerwca

Śr





Archiwum

Specustawa CPK podpisana, Baranów szykuje się do referendum

Sprawa budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów nabiera tempa. Specustawę dotyczącą inwestycji podpisał już prezydent Andrzej Duda. Tymczasem mieszkańcy szykują się do kolejnych spotkań z przedstawicielami rządu i do lokalnego referendum.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi ogromne emocje. Dla mieszkańców kilkunastu miejscowości w gminie Baranów oznacza wysiedlenie z terenu, gdzie powstać ma wielkie lotnisko. Trudno więc się dziwić, że temperatura sporu o szczegóły tego przedsięwzięcia jest bardzo wysoka.

Tym bardziej, że ta flagowa rządowa inicjatywa ma być realizowana w trybie specustawy. Do jej projektu mieszkańcy i lokalne samorządy zgłaszały wiele uwag. Większość z nich nie została uwzględniona, a mimo to przepisy wchodzą w życie. Kropkę nad „i” w tej kwestii postawił w minioną sobotę prezydent Andrzej Duda, który ustawę podpisał. Co na to władze Baranowa? – Ta ustawa jest bardzo daleka od tego, czego oczekiwaliśmy. Że prezydent ją podpisze, to chyba nikt nie miał wątpliwości. W mojej ocenie była to czynność techniczna. Ustawa umożliwia rozpoczęcie tego procesu inwestycyjnego. Jak to będzie w przyszłości trudno powiedzieć, bo szereg rzeczy jest niedoprecyzowanych – mówi nam Andrzej Kolek, wójt Baranowa.

W następną niedzielę, 17 czerwca, w Baranowie odbędzie się referendum, w którym mieszkańcy odpowiedzą na dwa pytania: „Czy jesteś za lokalizacją CPK w gminie Baranów?” oraz  „Czy zgadzasz się na warunki rozliczeń zaproponowane przez Rząd RP mieszkańcom gminy Baranów w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego?”.

Nawet przytłaczająca większość odpowiedzi na „nie” nie powstrzyma jednak realizacji inwestycji. Referendum nie będzie bowiem wiążące, co już strona rządowa zapowiedziała. – Mieszkańcy wypowiedzą się w sposób bezpośredni, demokratyczny. Czymś najgorszym co mogłoby się zdarzyć, to aby w sprawach tak istotnych przemilczeć najważniejsze rzeczy. Gros mieszkańców to rodziny wielopokoleniowe, które żyją na tym terenie. Dla nich istotne są sprawy emocjonalne, przywiązanie. Tych ludzi stawia się pod przymusem. Dogadasz się i dostaniesz pieniądze, albo się nie dogadasz i też będziesz musiał się wyprowadzić – zaznacza wójt Baranowa.

Do swoich argumentów mieszkańcy zagrożonych terenów mogą próbować też przekonać bezpośrednio stronę rządową. Po burzliwym spotkaniu w Baranowie z pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, odbędzie się kolejne. Mikołaj Wild jutro, 5 czerwca, będzie obecny w Szymanowie. Spotkanie odbędzie się o godz. 18.00 w szkole podstawowej.


REDAKCJA
kontakt@wpr24.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 16

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

Wawa Love

@Gość 13 2018.06.05 15:29 żeby nie Warszawa to byś z pod siebie jadł.

Gość

nad Warszawą lądują ;) więc jest fair :D :D

Gość 13

Niech ktoś wytłumaczy dlaczego przeniesiono w roku 2015 tor przelotu samolotów nad Pruszków. Jeśli mieszkańcy warszawy chcą tak bardzo lotniska to proszę rozprowadzać samoloty startujące nad Warszawą.

ddd

Pogońmy tą pisowską klikę w diabły

Gość przejezdny

Referendum nic nie da, bo będzie niewiążące.

BWR24

TA INWESTYCJA MIAŁABY SENS JEŚLI AUTOSTRADA A2 MIAŁABY PRZYNAJMNIEJ 3-4 PASY W JEDNĄ STRONĘ, I BYŁBY TAM CENTRALNY WĘZEŁ KOLEJOWY ...a takie inwestycje już musiałyby powstawać, a nie w momencie kiedy już ten port powstanie

Gość

Wypisz wymaluj jak u Konopiejki - ciemnota nie chce zmian. Mieszkańcy z tych okolic mają dbać o dobro Modlina i Radomia zamiast o swoje. Totalna opozycja miesza ludziom w głowach na całego mając "gdzieś" ich interes. W końcu będzie lotnisko w Berlinie twierdzi opozycja totalna, to czyje interesy oni reprezentują ? A może się obawiają, że Baranów stanie się sławy na cały świat ? Polska miała być skansenem europy i dawać robotników, ale władza się zmieniła i zaczęła dbać o naród, i to im kością w gardle stoi. Baranów powinien pokazać, że ma mądrych mieszkańców i odpornych na politycznych cwaniaków.

Gość

ja nadal nie rozumiem.... w Warszawie, na trasie korytarzy samolotów, powstało mnóstwo osiedli... no cóż - dla dewelopera to pieniądze i ciężko się dziwić. Ale ludzie, którzy kupili mieszkanie lub je wynajmują na jednym z w/w osiedli chyba zdawali sobie sprawę, że samoloty latały, latają i latać będą.... Część mieszkańców zjechało zapewne z regionów, gdzie albo nie ma korytarzy lub nie są one tak nisko. I teraz co?? przenieść lotnisko o wygnać ludzi, którzy mieszkają w miejscu, gdzie to lotnisko jest??? a ja się pytam?? a w czym ci ludzie są gorsi od tych z Warszawy? masakra?

Gość

Krótkie pytanie. Jakie firmy i osoby na tym zarobią, już mamy odpowiedź po nam ta inwestycja?

Gość

Pewnie firmy wykonawcze ostrzą zęby na super kontrakty i to pewnie te gdzie szefowie są związani z PiS, koleina " dojna krowa" dla PiS-iorów dla tego tak się spieszą z uruchomieniem inwestycji, bo jakby się nie powiodło w wyborach to zostaną kontrakty, a jeżeli nowa władza się wycofa to zostaną do wypłaty odszkodowania za zerwanie umów, to szalbierczy pomysł z "kukułczym jajem" w tle......

olo

jak ktoś nie widzi sensu w tym projekcie to widocznie jest z PO lub ułomny , to nie jest lotnisko na 5-10 lat ale na całe pokolenie .PIS patrzy trochę dalej niż 4 lata i ile rade damy ukraść to nasze .

Gość

to nie słyszeliście o programie samolot+, już niebawem każdy będzie latał do pracy swoim boeingiem a wasze wypowiedzi świadczą o tym, że totalna opozycja chce zniweczyć kolejny program pis...

Gość

Najpierw wpakowało się grube miliony w modernizację Okęcia, a teraz będzie się je zamykać... Cóż, państwowe pieniądze - niczyje pieniądze, nikt na ręce nie patrzy...

Gość

CPK to kolejny "miś na skalę naszych możliwości". To, że projekt nie ma sensu i że jest to 30-50 mld wywalane w błoto to sprawa oczywista. Pytanie tylko ile z tego zdołają wziąć konsultanci?

Gość

Kto robi lotnisko dla największego miasta w kraju 40 km od tego miasta. Ten pomysł od początku był idiotyczny.

Gość

Jest to chyba najbardziej idiotyczny pomysł obecnej ekipy rządzącej. Nawet przyjmując założenie, że Lotnisko Chopina trzeba wygasić bo przeszkadza mieszkańcom to przecież w okolicach Warszawy mamy dwa porty lotnicze - Modlin i Radom. Szczególnie Modlin jest perspektywiczny bo dojazd od niego nie zajmie dłużej niż do Baranowa, infrastruktura już istnieje i można go rozbudować do dużego lotniska, bo w okolicy tylko pola i lasy. No ale po co! Lepiej zostawić Modlin samemu sobie, Radom niech nadal będzie muzeum a zbudujemy od zera lotnisko w polu 30km od Warszawy. Za taką niegospodarność ktoś powinien pójść do kryminału.