10° Piątek
24 Listopada

Sob

Nie

Pon



Michał Suliński

Zielone światło dla CPK

Przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nabierają tempa. We wtorek rząd przyjął uchwałę w sprawie koncepcji przygotowania i realizacji CPK.

Plany budowy Centralnego Portu Lotniczego (bo tak pierwotnie nazywano tę inwestycje) mają „długą brodę”. Pierwsze głosy pojawiły się już w latach 70. ubiegłego stulecia. Do tematu powrócono 20 lat później, gdy warszawskie Okęcie zaczynało mieć problemy z przepustowością. Rozbudowa terminala pasażerskiego pozwoliła na kilka lat zapomnieć o CPL. Ae temat w końcu powrócił. CPL chciała wybudować poprzednia ekipa rządząca. Budowa miała wystartować w 2013 r i potrwać siedem lat. Ogromnym zwolennikiem tej inwestycji był minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Finalnie projekt trafił jednak do szuflady.

W ostatnich miesiącach rząd Beaty Szydło powrócił do idei budowy CPL, choć nazwę przemianowano na Centralny Pot Komunikacyjny. Niespodzianką nie jest również lokalizacja. Gmina Baranów leżąca w powiecie grodziskim już kilka lat temu była brana pod uwagę przy poszukiwaniach lokalizacji dla tej ważnej inwestycji. Za realizacją CPK przemawia dziś fakt, że przepustowość warszawskiego Lotniska Chopina, które obsługuje około 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce, zaczyna się wyczerpywać.

Podjęta we wtorek (7 listopada) uchwała daje zielone światło przygotowaniom do budowy CPK. Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że w najbliższych tygodniach ma zostać przygotowana specustawa,która ułatwi realizację inwestycji. Do życia ma zostać powołana również spółka Skarbu Państwa, która będzie realizować zadania związane z CPK.

CPK ma powstać na terenie pomiędzy drogą krajową nr 50 a drogą wojewódzką nr 579. W skład portu komunikacyjnego oprócz portu lotniczego Solidarność wejdą również rozbudowany węzeł kolejowy oraz infrastruktura drogowa. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Pierwszy samolot z lotniska w Baranowie ma odlecieć w połowie 2027 r. Jego budowa ma pochłonąć ok. 31 – 35 mld zł.


Anna Zwolińska
anna.zwolinska@wprmedia.pl

Podobne artykuły


baner

Komentarze | 17

captcha

Klikając "Dodaj komentarz", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

kierownik

Powinni zaproponować nazwę Narodowy Port Komunikacyjny. "Narodowy" jest ostatnio bardzo popularny wśród rządzących. Nie mylić oczywiście z "Ludowy".

Gość

W obecnych realiach taka olbrzymia inwestycja to "marzenie ściętej głowy" III RP. Specustawa, niezłej klasy grunty do zabetonowania, kilka wsi do wysiedlenia - czarno to widzę..

do Jan LOT

terminali możesz nastawiać dużo, problem jest tylko brak miejsca na nowy pas startowy, bo bez tego lotnisko nie przyjemnie więcej pasażerów – we obecnej infrastrukturze naziemnie koczą się możliwości wykonywania większej ilości operacji lotniczych. Logika amatorów przysłania fakty. Okęcie się kończy czy tego ktoś chce czy nie. I tu nie chodzi o politykę tylko realne możliwości. Widziało o tym już PO i próbowało coś zrobić w tym kierunku (Grabarczyk już o tym mówił), ale jak to w PO skończyło się na gadaniu i „były ważniejsze sprawy”.

loku

port lotniczy nie musi być zlokalizowany w ramach miasta, może być spokojnie poza, ma większe możliwości rozwoju i służy całemu krajowi a nie tylko Warszawie, dodatkowo nowy port to węzeł komunikacyjny również Cargo i kolejowy, więc skok w nową jakość, ale PO co budować coś na miare świata jeśli wszystko jest już w Niemczech, prawda? PO co porty, stocznie, fabryki, wystarczy że będziemy montownią i magazynami prawda?

Gość

Jak mi się podoba, że większość tu komentujących nie ocenia tego projektu jako takiego, czy ma sens itd, patrzy tylko na czubek własnego nosa "bo mi będzie lepiej, bo nie będą startować z okęcia"...Masakra ludzie...Jakie to polskie....

Andrew

PiS i ich chore pomysly do gazu!

Daro

PISowska smieszna inwestycja. Oby nie zrealizowana! Padlina

Jan LOT

Można zadać pytania, dlaczego rządzący nie chcą wydać mniej i mieć ten sam efekt końcowy, jeżeli chodzi o przepustowość? Czy aby o to żeby wydać więcej? I co się stanie z terenami lotniska po zamknięciu Okęcia? Czyżby deweloperzy?

Jan LOT

Okęcie można rozbudować aby jego przepustowość wzrosła co najmniej 3-krotnie. Do tego rozbudować Modlin. Całość inwestycji kosztowała by 1/3 tego co nowy port w Baranowie. Dodać można jeszcze że te 35 miliardów zł są to szacunki, które przy tak dużych inwestycjach od ,,zera`` z pewnością wzrosną i z 35 mld zrobi się 50 mld. Tak było chociażby z berlińskim lotniskiem ale nie tylko.

Jan LOT

Ma możliwość rozwoju, dookoła są ogródki działkowe na tych terenach może powstać 10 razy większy terminal. A całość kosztowała by 1/4 kwoty nowego lotniska w Baranowie - http://siskom.waw.pl/komunikacja/lotnisko/lotnisko-stan-docelowy.png - plan lotniska a w południowej części ogromne połacie ogródków działkowych. Okęcie nie jest w środku miasta a na obrzeżach Warszawy.

Gość

Wreszcie się normalnie wyśpimy .... i przestaniemy brać nervosol. Mieszkańcy Piastowa

Głos

Stop Kaczystofskiej dyktaturze! Przez działania PiS właśnie upadłość ogłosiło lotnisko pod Berlinem ,które miało przejąć Polskich pasażerów! Wszyscy wiemy jak bardzo staraliśmy się o doprowadzenie do bankructwa LOTu a teraz przez ten wstrętny PiS ,LOT znowu przynosi zyski! Na KOLANA i przeprośmy wszyscy Naszą Złotą Panią Merkel!!!

Do Q

Po co rozbudowywać Okęcie skoro jest w środku miasta i nie ma już możliwości rozwoju. Szkoda tylko ze polityka przysłania argumenty i fakty

Gość

no to teraz będą korki ...

Q

35 MILIARDÓW ZŁ - DLACZEGO NIE ROZBUDOWAĆ OKĘCIA I MODLINA ZA UŁAMEK TEJ KWOTY?

Łuki

Duże pole do robienia wałków.

anty PiS

Nareszcie, PiS to nie moja bajaka ale teraz pokazali odrobine empati dla mieszkańców Piastowa i Pruszkowa. PO tylko planowało PiS działa - mam nadzieje ze tym razem sie uda .